اکسید شدن روغن موتور چیست وچگونه اتفاق می افتد
💫 اکسیده شدن روغن موتور ونحوه بروز آن
روغن موتور بعد از زمانی شروع به اکسیدشدن میکند. و بعداز گذشت زمان گرانروی روغن به علت به وجود آمدن مواد حاصل از اکسیدشدن، افزایش یافته و با تولید اسیدهای آلی موجبات خوردگی یاتاقانها را فراهم میکنند در مخزنهایی که حجم کمتری دارند اکسیدشدن روغن سریعتر اتفاق میافتد.
وقتی که سوخت هیدروکربنی میسوزد از خود مواد و محصولاتی را باقی میگذارد که یکی از مهمترین این محصولات آب است. اگر موتور گرم باشد آبهای تولید شده به صورت بخار از اگزوز خارج میشوند ولی اگر موتور نسبتاً سرد باشد، ممکن است بخارات آب در اثر میعان بهصورت مایع در آمده، به داخل موتور راه یافته و با روغن مخلوط شود.
درجا کار کردن موتور و حرکت در مسافتهای کوتاه باعث میشود موتور فرصت کافی برای گرم شدن پیدا نکند. تحت این شرایط مقدار قابل توجهی آب به وجود میآید که در اثر احتراق متراکم و وارد سیلندر شده و روی دیوارههای سیلندر مینشیند و در نهایت از طریق گازهای ورودی از رینگها عبور کرده و وارد کارتر میشود. وجود آب داخل روغن، بخصوص در کارتر و نقاط دیگری که درجه حرارت روغن پایین است باعث تشکیل لجنی نرم و چسبنده میشود.
همچنین وقتی سوخت وارد کارتر میشود، مقداری از محصولات حاصل از احتراق را نیز همراه خود به کارتر حمل میکند. این مواد شامل مواد باقیمانده جامد، دوده و احتمالاً ترکیبات حاوی سرب است.
با گرمشدن موتور، سوخت وارد شده بهکارتر تبخیر میشود ولی مواد جامد در روغن باقی میمانند و در نتیجه در کارتر لجن تولید میشود. بنابراین مخلوط آب، روغن، سوخت و دیگر آلایندههای حاصل از احتراق میتوانند وارد کارتر و در آنجا به لجن تبدیل شوند.
البته موتورهای دیزلی بدلیل نسبت تراکم بالا نسبت به تشکیل رسوب در محفظه احتراق حساسیت زیادی ندارند. در موتورهای بنزینی اگر این رسوبات بهصورت مداوم در معرض فرآیند احتراق قرار گیرند ممکن است که سرخ شوند و منبع تولید جرقه جهت آتشزدن سوخت در محفظه احتراق شوند که نتیجه آن پدیدههای نامطلوبی از قبیل ضربه، پیشاشتعالی و صداهای ناهنجار در موتور است. استفاده از سوختی با عدد اکتان بالا و روغنی که نسبت به تشکیل رسوب و لجن مقاومتر باشد تا حدی این پدیده را کاهش میدهد. از آنجا که تشکیل رسوب و لجن موجب ایجاد سائیدگی در قطعات موتور و عدم روانکاری مناسب میشوند باید طبق یک برنامه مناسب روغنموتور تعویض شود.
عوامل دیگری نیز ممکن است در خرابی موتور توسط روغن تاثیر داشته باشند. برای مثال وجود حتی درصد ناچیزی از ضدیخ در روغن میتواند صدمات جبرانناپذیری را به قطعات موتور وارد کند. برای پیبردن بهوجود ضدیخهای گلیکولی در روغن بهترین روش، روش شیمیایی کالریمتری است. اگر مقدار کمی سدیم در روغن باشد نشاندهندهی واردشدن ضدیخ به روغن است. البته ممکن است سدیم در بعضی مواد افزودنی نیز وجود داشته باشد که باید به این نکته توجه کرد
ادامه مطلب در سایت زیر
http://ravankaransanat.ir
- ۹۶/۱۱/۱۵